Sankcja kredytu darmowego – Rzecznik Finansowy po stronie konsumentów

utworzone przez | lut 6, 2025 | Aktualności

Udostępnij:

Po wielu latach batalii frankowiczów o swoje prawa przyszedł czas na kredytobiorców gotówkowych. W sądach toczy się już kilkanaście tysięcy spraw SKD i każdego miesiąca składane są kolejne pozwy. Wydaje się, że na starcie tacy klienci powinni mieć łatwiej, skoro katalog przewinień banków uregulowany jest w ustawie o kredycie konsumenckim. Kredytobiorcy mogą też liczyć na wsparcie instytucji państwowych, w szczególności takich jak Rzecznik Finansowy.

Ponad 2200 postępowań interwencyjnych Rzecznika Finansowego

Skorzystanie z sankcji kredytu darmowego wymaga złożenia oświadczenia, które powinno być skuteczne od momentu jego dostarczenia do banku. Jak można się było spodziewać, kredytodawcy kwestionują takie wystąpienia klientów. W konsekwencji kredytobiorcy zmuszeni są do skierowania swojej sprawy do sądu. Jednak zanim do tego dojdzie, najpierw mogą skorzystać z postępowania interwencyjnego przed Rzecznikiem Finansowym. Pod warunkiem, że wcześniej wyczerpią postępowanie reklamacyjne.

W naszej praktyce chętnie korzystamy z uprawnień Rzecznika Finansowego i wsparcia, które oferuje konsumentom pokrzywdzonym praktykami instytucji finansowych. Nie inaczej jest w sprawach klientów dochodzących roszczeń z tytułu sankcji kredytu darmowego. Dotychczas zainicjowaliśmy już ponad 2200 postępowań interwencyjnych. W każdym
z nich bank najpierw odrzucił reklamację kredytobiorców i odmówił prawa do skorzystania
z
SKD. Tymczasem Rzecznik Finansowy zobowiązał kredytodawców do złożenia bardziej szczegółowych wyjaśnień i wytłumaczenia się z konkretnych zapisów umownych, które godziły w prawa kredytobiorców. I nie są to „kropki i przecinki”, jak starają się nam narzucić przedstawiciele sektora bankowego. Są to konkretne błędy skutkujące naruszeniem interesów prawnych i finansowych konsumentów.

Paweł Wójcik
Prezes Zarządu Votum Consumer Care

Rzecznik Finansowy: bank powinien uznać oświadczenie o SKD

Postępowanie interwencyjne przed Rzecznikiem Finansowym zazwyczaj nie kończy sprawy. Ponieważ bank podtrzymuje swoją decyzję i konsekwentnie odmawia konsumentom prawa do skorzystania z sankcji kredytu darmowego. Jednak wartością dodaną tego postępowania jest uzyskanie stanowiska Rzecznika, który nie tylko komunikuje odpowiedź banku, ale przede wszystkim zdecydowanie się jej sprzeciwia. Dla przykładu Rzecznik wskazuje, że Kredytodawca powinien uznać złożone oświadczenie o skorzystaniu z sankcji kredytu darmowego. Zajmowane przez Kredytodawcę stanowisko w niniejszej sprawie może naruszać prawa i interesy klienta”.

Bardzo często w swoich stanowiskach Rzecznik Finansowy piętnuje konkretne zawinienia po stronie banków w umowach kredytów konsumenckich. Przede wszystkim odnoszące się do nieprawidłowego informowania klientów o całkowitej kwocie kredytu i całkowitym koszcie kredytu. Przekłada się to również na zniekształcenie RRSO.

banki, w których dostępna jest sankcja kredytu darmowego

Rzecznik Finansowy a sankcja kredytu darmowego

Rzecznik negatywnie ocenia praktykę stosowaną przez kredytodawcę, polegającą na nieprecyzyjnym określaniu całkowitej kwoty kredytu oraz naliczeniu oprocentowania od środków, które nie są faktycznie udostępnione klientowi. Ponadto, zaliczenie części kosztów kredytu (kredytowanej prowizji) do kwoty udzielonego kredytu, skutkuje ukazaniem korzystniejszego dla kredytodawcy stosunku kwoty kredytu do jego kosztu. W efekcie, przy zastosowaniu takich parametrów wskaźnik RRSO jest nieprawidłowy – bardziej atrakcyjny, niż w rzeczywistości. Błędne wskazanie powyższych elementów niewątpliwie może podważyć możliwość dokonania przez konsumenta oceny  zakresu ciążącego na nim zobowiązania, a zatem uzasadnia zastosowanie sankcji kredytu darmowego — Paweł Wójcik, Prezes Zarządu Votum Consumer Care.

140 istotnych poglądów Rzecznika Finansowego m.in. Alior, PKO BP, Santander, Millennium, mBank

Postępowanie interwencyjne to nie jedyna ścieżka wsparcia dla kredytobiorców gotówkowych, jakiego może udzielić Rzecznik Finansowy. Przed formalnym wytoczeniem powództwa tacy klienci mogą również skorzystać z postępowania mediacyjnego. Jeśli natomiast chcą wzmocnić siłę argumentów już w toczącym się postępowaniu sądowym, to mogą złożyć wniosek o wydanie istotnego poglądu w swojej sprawie. Takie stanowisko jest materiałem opiniodawczym o charakterze pomocniczym. I choć istotny pogląd Rzecznika Finansowego nie jest wiążący dla sądu, to w uzasadnieniu orzeczenia sąd powinien ustosunkować się do argumentów w nim przedstawionych.

zwrot kosztów kredytu pożyczki, sankcja kredytu darmowego

Istotne poglądy Rzecznika Finansowego w sprawach klientów Votum Consumer Care

Istotne poglądy Rzecznika Finansowego są bardzo cennym materiałem dowodowym w prowadzonych postępowaniach o SKD. Sędziowie chętnie zapoznają się z ich treścią, tym bardziej, że stanowią wyważoną opinię niezależnego organu w sprawie zagadnienia, o które toczy się spór. Dla naszych Klientów uzyskaliśmy już 115 takich istotnych poglądów i otrzymujemy kolejne. Co warte podkreślenia poglądy dotyczą umów niemal wszystkich banków udzielających kredyty konsumenckie, które nie ustrzegły się istotnych błędów przy ich konstruowaniu. Większość kredytodawców bazuje na gotowych wzorcach, co oznacza, że poglądy wydane w sprawach m.in. Alior, PKO BP, Santander, Millennium, mBank mogą mieć charakter uniwersalny.

To tylko pokazuje, jak istotną rolą w ochronie konsumentów odgrywa Rzecznik Finansowy. Tym bardziej cieszy fakt, że po kilku miesiącach wakatu na tym stanowisku od 1 stycznia 2025 r. mamy nowego rzecznika. Mamy nadzieję, że będzie kontynuował swoje wsparcie dla kredytobiorców w sprawach sankcji kredytu darmowego — Paweł Wójcik, Prezes Zarządu Votum Consumer Care.

autor: Paweł Wójcik, Prezes Zarządu Votum Consumer Care

utworzone przez | lut 6, 2025 | Aktualności

Udostępnij:

Sprawdź, jak odzyskać pieniądze za błędy w umowie pożyczki.

Zwrot z banku może wynosić nawet: 52 863.61 >>>

R

Bezpłatna analiza umowy pożyczki

sankcja kredytu darmowego zwrot z banku

Twoją sprawą zajmą się

profesjonaliści

Dowiedz się więcej...

Czy nowa ustawa ograniczy korzystanie z SKD?

Ustawa o kredycie konsumenckim musi zostać dostosowana do unijnych wymogów. Czy banki na tym skorzystają, a kredytobiorcy będą mieć ograniczone prawa do SKD?

Bank odmawia SKD – jakie kroki może podjąć konsument?

Co zrobić, gdy kredytodawca nie uznaje oświadczenia o sankcji kredytu darmowego? Konsument może skierować sprawę do sądu!

SKD pod lupą Sądu Najwyższego – na jakie pytania odpowie?

Sąd Najwyższy pochyli się nad kolejnymi zagadnieniami z zakresu sankcji kredytu darmowego. Sprawdź, jakie pytania rozpatruje wymiar sprawiedliwości.

Jak sprawdzić, czy umowa kredytu spełnia warunki sankcji kredytu darmowego?

Aby to sprawdzić należy dokonać weryfikacji umowy. W tym może pomóc Ci Votum Consumer Care!

TSUE: Banki muszą informować o tym, jak liczą RRSO

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w słowackiej sprawie dotyczącej obowiązku ujawniania metod obliczania RRSO. Jego skutki odczują także polscy kredytobiorcy, którzy zmagają się z brakiem transparentności w umowach kredytowych.

Kolejne pozwy sądowe w sprawie SKD trafią do sądów?

Polskie banki mogą wkrótce stanąć przed jeszcze większą falą pozwów ze strony klientów. Szacuje się, że nawet 90% umów kredytowych może zawierać błędy.

Pierwsze zabezpieczenie w sprawie SKD. Czy to początek zmian?

obacz, jak najnowsze orzeczenie Sądu Okręgowego w Warszawie może wpłynąć na przyszłość spraw dotyczących sankcji kredytu darmowego. Jakie konsekwencje niesie za sobą ten precedens?

Wzrost liczby pozwów w sprawie sankcji kredytu darmowego

W końcówce 2024 roku zanotowano kolejny znaczny wzrost liczby pozwów w sprawie sankcji kredytu darmowego. Poznaj szczegóły.

5 pytań o sankcję kredytu darmowego

W głowach kredytobiorców może pojawiać się wiele wątpliwości związanych z sankcją kredytu darmowego. Odpowiadamy na kilka podstawowych pytań.

Przełomowy wyrok TSUE o SKD dla milionów kredytobiorców w Polsce! Sprawa C-472/23

Zapadł przełomowy wyrok TSUE o SKD w sprawie C-472/23. Przekonaj się, co może oznaczać dla milionów kredytobiorców w Polsce.

Kontakt

Votum Consumer Care Sp. z o.o.

71 302 45 00

biuro@votum-cc.pl

ul. Wyścigowa 56i, 53-012 Wrocław

poniedziałek – piątek: 8.00 – 16.00

Bezpłatna analiza

Umów się na bezpłatną analizę. Sprawdzenie przez nas umowy kredytowej nie zobowiązuje Cię do skorzystania z naszej oferty.

Klauzula informacyjna
1. Administrator danych osobowych: Votum Consumer Care sp. z o.o.
2. Cele przetwarzania: kontakt z Administratorem; przedstawienie oferty, korzystanie z plików cookies.
3. Przysługujące prawa: dostępu i sprostowania danych, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu, wycofania zgody w każdym czasie.
Pełna informacja w Polityce prywatności.