W ostatnim czasie w przestrzeni publicznej dość często mówi się o sankcji kredytu darmowego. Kredytobiorcy coraz częściej decydują się na walkę o przestrzeganie ich praw konsumenckich. Zaskutkowało to tysiącoma postępowaniami sądowymi w sprawie SKD. Votum Consumer Care wspiera klientów banków nie tylko poprzez pomoc w zgłaszaniu roszczeń do kredytodawców, ale też poprzez reprezentowanie ich interesów w debacie z instytucjami państwowymi. Niedawno miało to miejsce w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.
Spotkanie w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie sankcji kredytu darmowego
27 stycznia br. w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich odbyło się spotkanie m.in. z dyrektorem Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego Piotrem Mierzejewskim oraz naczelnikiem Wydziału Prawa Gospodarczego i Podatkowego Anną Bogucką. Wziął w nim udział również Prezes Zarządu Votum Consumer Care Paweł Wójcik, który reprezentował interesy kredytobiorców gotówkowych. Spotkanie poświęcone było klientom banków powołującym się na sankcję kredytu darmowego na podstawie art. 45 ustawy o kredycie konsumenckim z dnia 12 maja 2011 r.
Votum Consumer Care – wsparcie kredytobiorców
Podczas spotkania Paweł Wójcik, Prezes Zarządu Votum Consumer Care, omówił najważniejsze problemy kredytobiorców gotówkowych w Polsce. Dotyczą one w szczególnie nieprawidłowości w zakresie działań banków i innych instytucji udzielających pożyczek. Kredyty konsumenckie były udzielane w sposób naruszający przepisy wspomnianej już ustawy o kredycie konsumenckim. Rozmawiano również o toczących się postępowaniach przed sądami krajowymi oraz trybunałami międzynarodowymi.

Kiedy kredytobiorcy mogą prosić o pomoc Rzecznika Praw Obywatelskich?
Na spotkaniu w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich poświęconym sankcji kredytu darmowego wskazano również na stały wzrost liczby zgłaszających się z roszczeniami kredytobiorców. Eksperci Votum Consumer Care widzą to nie tylko wśród swoich klientów, ale również w szerszej skali. Konsumenci w Polsce są coraz bardziej świadomi swoich praw i chcą o nie walczyć. Zadaniem władz i instytucji państwowych jest ochrona kredytobiorców przed wielkoskalowymi działaniami naruszającymi ich dobra.
Piotr Mierzejewski, dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego wyjaśnił, jakie są kompetencje Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach sankcji kredytu darmowego. Dysponuje on środkiem prawnym w postaci skargi nadzwyczajnej. Istnieje więc możliwość zwrócenia się do RPO o udzielenie pomocy prawnej po prawomocnie zakończonym postępowaniu sądowym.
Naruszenia banków przy zawieraniu umów kredytowych
W Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich nie zabrakło również zaprezentowania naruszeń prawa, które instytucje finansowe popełniały najczęściej. O jakie nieprawidłowości chodzi?
- Wliczanie prowizji banku do całkowitej kwoty kredytu.
- Niejasne sformułowanie klauzuli zmiennego oprocentowania.
- Niespełnienie przez kredytodawcę obowiązku poinformowania o proporcjonalnym obniżeniu całkowitego kosztu kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu.
Naruszanie limitów kosztów pozaodsetkowych i naliczania nadmiernych prowizji za udzielenie kredytu.

Ochrona praw kredytobiorcy – misja Votum Consumer Care
Walka o prawa konsumenckie klientów banków trwa, a Votum Consumer Care wspiera kredytobiorców w odzyskaniu kosztów kredytowych, które zostały im nieprawidłowo naliczone. Sankcja kredytu darmowego daje możliwość spłaty zobowiązania bez odsetek czy prowizji w przypadkach, kiedy bank popełnił błędy przy udzielaniu kredytu. Jak konsument może to sprawdzić? Votum Consumer Care oferuje darmową analizę umowy kredytowej. Zweryfikowanie dokumentów pozwala na ewentualne podjęcie dalszych kroków, takich jak zgłoszenie do banku roszczeń z tytułu sankcji kredytu darmowego.
Szukasz pomocy w zakresie kredytu konsumenckiego? Nie zwlekaj i już dziś skontaktuj się z ekspertem Votum Consumer Care. Twoje prawa są warte tego, by o nie walczyć, a kredyt darmowy może znacznie odciążyć Twoją sytuację finansową. Sprawdź, czy bank nie naruszył prawa w trakcie udzielania Ci kredytu.