SKD: jakie błędy popełniają banki w umowach kredytowych?

utworzone przez | cze 10, 2024 | Aktualności

Udostępnij:

Instytucja sankcji kredytu darmowego została powołana w celu ochrony Kredytobiorców przed nieuczciwymi praktykami sektora bankowego. Od 18 grudnia 2011 roku, za sprawą ustawy o kredycie konsumenckim, Kredytobiorcy posiadają narzędzie prawne, umożliwiające im skuteczną walkę z kredytodawcą, który dopuszcza się licznych błędów podczas konstruowania umowy kredytowej. Sprawdź jakich uchybień najczęściej dopuszczają się bankowcy i na co zwrócić szczególną uwagę analizując umowę kredytową pod kątem sankcji kredytu darmowego.

Wszystko o sankcji kredytu darmowego

Sankcja kredytu darmowego to narzędzie umożliwiające Kredytobiorcom walkę o należne im prawa w sytuacji, gdy bank popełnił błędy podczas konstruowania umowy o kredyt lub pożyczkę. W grudniu 2011 roku do ustawy o kredycie konsumenckim został dołączony art. 45, zgodnie z którym konsument może mieć prawo ubiegać się o zwrot wszystkich opłat związanych z kredytem, jeśli umowa o kredyt zawiera błędy i niejasności. Warto zaznaczyć, że sankcja kredytu darmowego dotyczy jedynie banku, który w całości ponosi odpowiedzialność za kształt umowy kredytowej. Celem SKD jest wyegzekwowanie od kredytodawców, aby ich działania wobec konsumentów były jasne, przejrzyste i uczciwe.

Jakie błędy popełniają banki przy konstruowaniu umów?

Konsument ma prawo skorzystać z sankcji kredytu darmowego w sytuacji, gdy kredytodawca dokonał wobec niego uchybień i naruszeń. Chodzi tu głównie o naruszenie informacyjne, w którym kredytodawca nie przekazał wszystkich istotnych informacji Kredytobiorcy, przez co nie miał on pełnej świadomości co do podejmowanych decyzji w sprawie zawarcia kredytu. Innym naruszeniem, którego często dopuszczali się bankowcy było to, dotyczące ochrony konsumenta przed zbyt dużym obowiązkiem kredytowym. Warto zatem mieć świadomość jakie błędy banków są podstawą do skorzystania z sankcji kredytu darmowego.

szok

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że banki nie zawsze zawierały z Kredytobiorcami umowę w formie pisemnej. Jest to jedno z podstawowych uchybień jakich dopuszczali się bankowcy. Jeśli jednak w tej kwestii spełnili swój obowiązek i umowa została zawarta na piśmie, należy zwrócić uwagę czy w jej treści znajdują się zapisy określające:

  • Wysokość kwoty udzielonego kapitału,
  • czasu obowiązywania umowy o kredyt lub pożyczkę,
  • rodzaju umowy,
  • informacje na temat RRSO,
  • dane uwzględniające stopy oprocentowania kredytu,
  • informacje jak można odstąpić od umowy odstąpić, z jakimi skutkami się to wiąże oraz jakie obowiązują terminy.

Kolejnym elementem, na który Kredytobiorca powinien zwrócić uwagę są  pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego. Należy zaznaczyć, że ich wysokość nie może przekraczać wartości ustalonej w ustawie o kredycie konsumenckim. Co więcej, w przypadku umów zawieranych na odległość, warto sprawdzić czy spełnia ona wszystkie ustawowe warunki zawierania tego typu umów. Dodatkowo, gdy kredytodawca złamie chociażby jeden z warunków ustalonych w ustawie o kredycie konsumenckim, Kredytobiorca może powołać się na SKD. Istotne jest jednak to, że umowa musi pozostawać czynna, a jeśli kredyt został już spłacony, oświadczenie o chęci skorzystania z SKD musi zostać złożone nie później niż 12 miesięcy od całkowitej spłaty kredytu lub pożyczki.

Umowa o kredyt posiada błędy. Jak skorzystać z SKD?

Kiedy konsument odkryje, że jego umowa kredytowa zawiera wadliwe zapisy, w pierwszej kolejności musi złożyć pisemne oświadczenie o woli skorzystania z SKD. Dokument można skierować listem poleconym lub złożyć go osobiście w oddziale banku. Bez względu na to, którą formę wybierze Kredytobiorca, ważne jest, aby otrzymać potwierdzenie przyjęcia pisma.

Umowy o kredyt lub pożyczkę często sporządzane są w specyficznym języku co powoduje, że konsument może nie dostrzec wszystkich, niepokojących sygnałów. W związku z tym warto skorzystać z bezpłatnej analizy umowy kredytowej, której dokonują eksperci z Votum Consumer Care. Specjaliści posiadają bogate doświadczenie w tego typu działaniach, dokonają oceny dokumentacji pod kątem powszechnie obowiązujących praw i wskażą czy jest podstawa do skorzystania z SKD.

problemy banków

Banki z reguły odrzucają oświadczenia konsumentów. Dlaczego?

Doświadczenie prawników reprezentujących konsumentów w sporach z bankami wskazuje, że większość kredytodawców nie uwzględnia oświadczeń o chęci skorzystania z sankcji kredytu darmowego. W ich opinii, pracownicy banku nie dokonali uchybień przy konstruowaniu zapisów umowy kredytowej, dlatego odrzucają takie oświadczenia, a następnie wytaczają przeciwko Kredytobiorcy proces żądając zapłaty pełnej kwoty kredytu lub pożyczki.

Konsumenci, którzy otrzymają takie wezwanie nie powinni się obawiać, gdyż pierwsze nakazy zapłaty wskazują, że sądy już przyznają Kredytobiorcom z wadliwymi umowami prawo do skorzystania z sankcji kredytu darmowego. Chociaż to dobra informacja dla posiadaczy kredytów i pożyczek, wciąż wielu z nich obawia się zemsty ze strony instytucji finansowej. Warto zatem zaznaczyć, że po skorzystaniu z SKD, bank czy inna instytucja nie ma prawa odmówić czy zablokować dostępu do innych produktów bankowych, do których konsument się kwalifikuje. Co więcej, kredytodawca nie może zgłosić klienta do BIK, zmienić oprocentowania w trakcie trwania umowy czy zwiększyć wysokość raty kredytu lub pożyczki.

utworzone przez | cze 10, 2024 | Aktualności

Udostępnij:

Sprawdź, jak odzyskać pieniądze za błędy w umowie pożyczki.

Zwrot z banku może wynosić nawet: 52 863.61 >>>

R

Bezpłatna analiza umowy pożyczki

sankcja kredytu darmowego zwrot z banku

Twoją sprawą zajmą się

profesjonaliści

Dowiedz się więcej...

Sukces Klienta! BNP Paribas uznaje SKD bez procesu!

Klienci odzyskują pieniądze z tytułu SKD bez sądowej batalii – BNP Paribas przyjmuje reklamacje i zwraca środki dobrowolnie. To dowód, że można skutecznie dochodzić swoich praw bez długotrwałych procedur. Sprawdź szczegóły sprawy.

Santander Bank Polska sprzedany. Co to oznacza dla kredytobiorców?

Czy kredytobiorcy, którzy mają kredyt w banku Santander powinni obawiać się zmiany właściciela? Uspokajamy!

Banki w ogniu pozwów. Zagrażają im darmowe kredyty

Banki mierzą się z rosnącą liczbą pozwów o sankcję kredytu darmowego – konsumenci coraz częściej żądają zwrotu wszystkich kosztów kredytu. Choć banki publicznie umniejszają problem, wprowadzają zmiany w umowach, szkolą pracowników i dbają o wizerunek. SKD staje się jednym z największych wyzwań prawnych 2025 roku.

Bank uznał roszczenia SKD, by zablokować odpowiedzi TSUE?

Sąd Rejonowy w Łodzi czeka na odpowiedzi Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie przeciwko bankowi Santander! Kolejny zwrot dotyczący SKD!

Kredyt darmowy a wcześniejsza spłata kredytu

Czy wcześniejsza spłata kredytu wpływa na możliwość skorzystania z sankcji kredytu darmowego? Przekonaj się, czytając nasz najnowszy artykuł.

Sankcja kredytu darmowego w Alior Bank. Coraz więcej spraw trafia do sądów.

Coraz więcej klientów pozywa Alior Bank, powołując się na sankcję kredytu darmowego. Błędy w umowach mogą oznaczać zwrot odsetek i niższe raty. Sprawdź, czy Ciebie też to dotyczy.

Czy to kancelarie prawne spowodowały lawinę pozwów SKD?

Banki obwiniają kancelarie prawne za wzrost liczby pozwów związanych z SKD, ale Rzecznik Finansowy nie zostawia na tych zarzutach suchej nitki. W swoim stanowisku wskazuje na rzeczywistą przyczynę fali roszczeń — i nie jest nią działalność prawników. Co naprawdę stoi za masowymi pozwami? Sprawdzamy argumenty Rzecznika.

Błędy w umowie kredytu gotówkowego – na co uważać?

Przedstawiamy błędy w umowie, które mogą kwalifikować kredyt gotówkowy do sankcji kredytu darmowego. Sprawdź teraz.

Czy konsolidacja kredytu pozbawia prawa do sankcji kredytu darmowego?

Zastanawiasz się, czy konsolidacja kredytu może pozbawić Cię prawa do sankcji kredytu darmowego? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie konsekwencje niesie za sobą połączenie kredytów oraz na co warto zwrócić uwagę, zanim podejmiesz decyzję.

Czy tylko umowa kredytowa? Dokumenty SKD

Sprawdź, jakie dokumenty z banku musisz przeanalizować, aby skorzystać z sankcji kredytu darmowego.

Kontakt

Votum Consumer Care Sp. z o.o.

71 302 45 00

biuro@votum-cc.pl

ul. Wyścigowa 56i, 53-012 Wrocław

poniedziałek – piątek: 8.00 – 16.00

Bezpłatna analiza

Umów się na bezpłatną analizę. Sprawdzenie przez nas umowy kredytowej nie zobowiązuje Cię do skorzystania z naszej oferty.

Klauzula informacyjna
1. Administrator danych osobowych: Votum Consumer Care sp. z o.o.
2. Cele przetwarzania: kontakt z Administratorem; przedstawienie oferty, korzystanie z plików cookies.
3. Przysługujące prawa: dostępu i sprostowania danych, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu, wycofania zgody w każdym czasie.
Pełna informacja w Polityce prywatności.