Sankcja kredytu darmowego (SKD) ma na celu ochronę kredytobiorców gotówkowych przed nieuczciwymi działaniami banków. Mianowicie chodzi tu o błędy w umowach kredytowych oraz niewypełnienie obowiązków informacyjnych względem konsumenta – klienta kredytodawcy. Kredytobiorcy w Polsce coraz częściej decydują się na walkę o swoje prawa. Przy tym może pojawić się sporo pytań wątpliwości. Postaramy się rozjaśnić kilka z nich.
Czy to prawda, że jeśli bank popełnił błąd, mogę oddać tylko tyle, ile pożyczyłem?
Jeśli w Twojej umowie kredytu gotówkowego znajdują się klauzule abuzywne, dokument ten stanowi podstawę do skorzystania z sankcji kredytu darmowego. Otwiera to możliwość zgłoszenia do banku roszczeń o zwrot pobranych odsetek, prowizji i innych kosztów okołokredytowych. Wówczas kredytobiorca spłaca jedynie pożyczony kapitał. Należy jednak mieć na uwadze, że proces dochodzenia sankcji kredytu darmowego może być czasochłonny i skomplikowany. Dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczonego w tego typu sprawach pełnomocnika.
Jakie błędy w umowie kredytowej otwierają furtkę do sankcji kredytu darmowego?
Błędy lub naruszenia ze strony banku muszą być niezgodne z ustawą o kredycie konsumenckim z dnia 12 maja 2011 roku. Przykładami nieprawidłowości w działaniach banków są:
- Nieprawidłowo naliczone odsetki i prowizja z tytułu udzielenia kredytu.
- Błędne wskazanie RRSO i całkowitej kwoty do zapłaty przez klienta.
- Niejasne zapisy umowy kredytowej definiujące prawa kredytobiorcy.
- Niespełnienie obowiązku informacyjnego wobec konsumenta.
To tylko niektóre z możliwych naruszeń ze strony kredytodawców i pożyczkodawców. Ich obowiązki definiują artykuły 29, 30, 31, 32, 33, 33a, 36a-36c ustawy o kredycie konsumenckim.

Czy SKD można zastosować wobec każdej pożyczki, czy są jakieś wyjątki?
Sankcja kredytu darmowego obejmuje kredyty i pożyczki gotówkowe zaciągnięte na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą i nieobciążone hipoteką. Maksymalna kwota udzielonego kredytu to 255 550 złotych. Nieważne, czy kredyt był zaciągnięty na kupno samochodu, remont mieszkania czy inne cele konsumpcyjne. Ważne natomiast, że podpisanie umowy musiało nastąpić po 18 grudnia 2011 roku. Sankcja kredytu darmowego może być zastosowana w przypadku kredytów z różnych banków, przykładami są:
- Alior Bank,
- mBank,
- PKO Bank Polski,
- Bank Pekao,
- Santander Bank Polska,
- Bank Millennium,
- BNP Paribas Bank Polska,
- Velo Bank,
- Bank BPH.
Jak sprawdzić, czy moja umowa kredytowa kwalifikuje się do zastosowania sankcji?
Aby sprawdzić, czy w przypadku danego kredytu gotówkowego można powołać się na sankcję kredytu darmowego, należy zebrać i przeanalizować dokumenty z banku. Co należy wziąć pod uwagę? Oczywiście najważniejsza jest umowa kredytowa – należy zweryfikować jej zapisy i wyliczenia w zakresie odsetek, prowizji, RRSO i kosztów około kredytowych. Jeżeli do umowy zostały dołączone aneksy i regulaminy, one również podlegają przepisom ustawy i należy je przeanalizować pod kątem naruszeń. Votum Consumer Care może nieodpłatnie zweryfikować Twoją umowę – skontaktuj się z nami.
Czy bank może zignorować moje pismo i co wtedy zrobić?
Chcąc powołać się na sankcję kredytu darmowego, do banku należy złożyć oświadczenie z taką informacją. Jeśli bank nie uzna Twojego stanowiska, sprawę można skierować do sądu cywilnego. Należy pamiętać, że postępowanie z tytułu sankcji jest dwuinstancyjne. Oznacza to, że można odwołać się od wyroku sądu I instancji. Wówczas sprawa trafia do sądu apelacyjnego i dopiero jego prawomocny wyrok staje się wiążący.

SKD – pomoc Votum Consumer Care
Jeśli zastanawiasz się nad możliwością skorzystania z sankcji kredytu darmowego, ale czujesz się zagubiony w bankowo-prawnych tematach, skorzystaj z pomocy. Eksperci Votum Consumer Care wspierają kredytobiorców gotówkowych na każdym etapie postępowania. Pierwszy krok to przeanalizowanie umowy kredytowej – skontaktuj się z nami, bezpłatnie zweryfikujemy Twoją sytuację. Następnie, jeśli bank naruszył ustawę o kredycie konsumenckim, wskażemy Ci kolejne kroki prawne potrzebne do uzyskania kredytu darmowego. Dodatkową korzyścią dla klientów Votum Consumer Care jest wygodna aplikacja Moja Sprawa do zarządzania sprawą i kontaktu z dedykowanym opiekunem.