Po zawarciu umowy kredytowej, niektórzy kredytobiorcy decydują się na wcześniejszą spłatę kredytu, aby uniknąć kosztów procentowych i zyskać większą niezależność finansową. Wielu z nich jednak nie wie, że przy wcześniejszej spłacie kredytu mogą odzyskać z banku część poniesionych kosztów. Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać zwrot pieniędzy po spłaconym wcześniej kredycie?
Ustawa o kredycie konsumenckim gwarantuje zwrot pieniędzy po spłaconym wcześniej kredycie
Kredytobiorcy posiadający kredyt konsumencki, którzy zdecydują się na jego wcześniejszą spłatę mają możliwość odzyskania części prowizji i innych kosztów wpłaconych z tytułu udzielonego kredytu. Wartość zwrotu naliczana jest za okres pomiędzy terminem zakończenia spłaty rat kredytu wskazanym w umowie, a czasem rzeczywistej spłaty, której dokonał kredytobiorca. Ponadto, prawo do proporcjonalnego zwrotu prowizji i opłat obejmuje również sytuacje, gdy konsument zdecydował się na skonsolidowanie, czyli scalenie zaciągniętych zobowiązań w jeden kredyt konsolidacyjny. Warto jednak podkreślić, że nie każdy posiadacz kredytu konsumenckiego może ubiegać się o zwrot kosztów od banku po wcześniejszej spłacie kredytu – uregulowanie dotyczy zobowiązań, które spełniają określone wymagania.
Warunki odzyskania pieniędzy z banku po wcześniejszej spłacie kredytu
Artykuł 49. Ustawy o kredycie konsumenckim, wskazuje, że bank lub inna instytucja finansowa jest zobowiązana do wypłaty części naliczonych kosztów za okres, w którym kredyt nie był już wykorzystywany.
Art. 49. . Ustawy o kredycie konsumenckim – Obniżenie kosztu kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty
1. W przypadku spłaty całości kredytu przed terminem określonym w umowie, całkowity koszt kredytu ulega obniżeniu o te koszty, które dotyczą okresu, o który skrócono czas obowiązywania umowy, chociażby konsument poniósł je przed tą spłatą.
2. W przypadku spłaty części kredytu przed terminem określonym w umowie, ust. 1 stosuje się odpowiednio.
źródło: www.lexlege.pl
W celu uzyskania zwrotu części kosztów, muszą zostać spełnione poniższe warunki:
- Zobowiązanie zostało zawarte po 18 grudnia 2011 roku,
- Kredyt lub pożyczka nie może przekraczać kwoty 255 550 zł lub równowartości tej kwoty w innej walucie,
- kredyt nie może być zabezpieczony hipoteką,
- zobowiązanie zaciągnięte jest przez konsumenta, a uzyskane świadczenie nie zostało przeznaczone na działalność gospodarczą,
- od całkowitej spłaty kredytu lub pożyczki nie mięło 12 miesięcy.

Jak uzyskać zwrot kosztów od banku po spłacie kredytu?
Banki i inne instytucje finansowe udzielające pożyczek są zobowiązane do zwrotu prowizji i innych kosztów w sytuacji, gdy klient dokona wcześniejszej spłaty zobowiązania, jednak wykorzystując niewiedzę kredytobiorców, unikają tego obowiązku.
Konsument, który nie otrzymał należnych mu pieniędzy, ma możliwość złożenia do pożyczkodawcy wniosku, w którym powinien wskazać następujące informacje:
- Dane osoby, która zaciągnęła kredyt/pożyczkę,
- Numer umowy o kredyt/pożyczkę,
- Numer konta do zwrotu należności,
- Podstawę prawną, na którą powołuje się konsument (w przypadku kredytu/pożyczki konsumenckiej, można powołać się na artykuł 49. Ustawy o kredycie konsumenckim).
Prawidłowo wypełniony wniosek należy złożyć w siedzibie banku lub dostarczyć za pomocą tradycyjnej poczty. Zwyczajowo, bank powinien odpowiedzieć na złożoną reklamację do 30 dni od chwili otrzymania wniosku. Po tym czasie wielu kredytobiorców otrzymuje jednak informację o odmowie. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego i skorzystanie z usług profesjonalistów zajmujących się w imieniu klientów sądowym dochodzeniem roszczeń. Skorzystaj z oferty Votum Consumer Care sp. z o.o. i sprawdź, ile pieniędzy możesz odzyskać. Dokonamy bezpłatnej analizy Twojej umowy kredytowej, a w razie potrzeby – zapewnimy kompleksową obsługę prawną i będziemy Ci towarzyszyć na każdym etapie postępowania sądowego.