Sankcja kredytu darmowego – postępowanie przedprocesowe

utworzone przez | sty 29, 2024 | Aktualności

Udostępnij:

Po przeanalizowaniu umowy pod kątem możliwości skorzystania z sankcji kredytu darmowego oraz wyliczeniu wartości roszczenia, kolejnym etapem jest wysłanie do kredytodawcy pisemnego oświadczenia, w którym konsument wskaże, że umowa kredytu zawiera naruszenia i w związku z tym korzystać on będzie z sankcji kredytu darmowego. Jakie są kolejne etapy postępowania przedprocesowego?

Wezwanie banku do zwrotu wpłaconych środków w sprawie sankcji kredytu darmowego

Jednocześnie z oświadczeniem można skierować do kredytodawcy wezwanie do zapłaty należnych roszczeń – wyliczonych na podstawie wydanego przez kredytodawcę zaświadczenia. W wezwaniu do zapłaty warto wyznaczyć konkretny termin, do którego kredytodawca ma czas, aby zwrócić wpłacone raty odsetkowe i inne koszty poniesione przez konsumenta. W wezwaniu należy wskazać numer rachunku bankowego, na który ma być dokonany zwrot. Ważnym elementem jest również uzasadnienie dochodzonych roszczeń. W tym miejscu można dokładniej:

  • opisać naruszenia kredytodawcy,
  • przedstawić podstawę prawną, na której kredytobiorca opiera swoje roszczenia,
  • wyjaśnić jakich obowiązkowych elementów umowy kredytodawca nie zawarł w umowie kredytu bądź jakie błędy przy tym popełnił.

Terminy w kwestiach związanych z SKD

Co istotne, w sprawach sankcji kredytu darmowego, ważny jest moment doręczenia oświadczenia do kredytodawcy. Istotne jest, aby wysyłane pisma były kierowane za pośrednictwem rejestrowanych przesyłek. Na kolejnych etapach sprawy konieczne może być wykazanie i udowodnienie, kiedy dane pismo zostało wysłane i doręczone do kredytodawcy. Należy bowiem pamiętać, że z sankcji kredytu darmowego konsument skorzystać może w trakcie trwania umowy i maksymalnie do roku od dnia jej wykonania. Jeżeli kredytodawca nie wywiąże się z roszczeń na etapie polubownym, instytucja, do której skierowana będzie dalej sprawa, może zbadać zachowanie tego terminu.

postępowanie sądowe

Bezskuteczny upływ terminu wskazanego w wezwaniu do zapłaty, a także odmowna odpowiedź kredytodawcy, to znak dla konsumenta, że powinien podjąć dalsze czynności i rozważyć skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego. Dodatkowo, konsument po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu do zapłaty, może kredytodawcy naliczać odsetki ustawowe za opóźnienie, których dochodzić będzie również w postępowaniu sądowym.

Przygotowanie do wszczęcia postępowania sądowego w sprawie sankcji kredytu darmowego

Zainicjowanie postępowania sądowego to kolejny krok w dochodzeniu swoich roszczeń od kredytodawców, którzy aktualnie nie uznają wadliwości sporządzonych przez siebie umów o kredyt. Praktyka ta nie jest niczym nowym i jest uzasadniona ze względu na strategię, jaką kredytodawcy przyjmują w sporach z kredytobiorcami – konsumentami. Uznanie roszczeń konsumenta na etapie polubownym, zapewne mogłoby wywołać ogromne zainteresowanie zarówno ze strony mediów,  podmiotów, które specjalizują się w sporach z instytucjami finansowymi, jak i wśród samych zainteresowanych – kredytobiorców. Można sobie wyobrazić, jaką reakcję mogłoby wywołać przyznanie przez kredytodawców, że oferowali swoim klientom wadliwe umowy, a aktualnie uznają roszczenia swoich kredytobiorców w zakresie sankcji kredytu darmowego. Zapewne spowodowałoby to falę kolejnych oświadczeń i wezwań do zapłaty kierowanych przez konsumentów.

utworzone przez | sty 29, 2024 | Aktualności

Udostępnij:

Sprawdź, jak odzyskać pieniądze za błędy w umowie pożyczki.

Zwrot z banku może wynosić nawet: 52 863.61 >>>

R

Bezpłatna analiza umowy pożyczki

sankcja kredytu darmowego zwrot z banku

Twoją sprawą zajmą się

profesjonaliści

Dowiedz się więcej...

Czy nowa ustawa ograniczy korzystanie z SKD?

Ustawa o kredycie konsumenckim musi zostać dostosowana do unijnych wymogów. Czy banki na tym skorzystają, a kredytobiorcy będą mieć ograniczone prawa do SKD?

Bank odmawia SKD – jakie kroki może podjąć konsument?

Co zrobić, gdy kredytodawca nie uznaje oświadczenia o sankcji kredytu darmowego? Konsument może skierować sprawę do sądu!

SKD pod lupą Sądu Najwyższego – na jakie pytania odpowie?

Sąd Najwyższy pochyli się nad kolejnymi zagadnieniami z zakresu sankcji kredytu darmowego. Sprawdź, jakie pytania rozpatruje wymiar sprawiedliwości.

Jak sprawdzić, czy umowa kredytu spełnia warunki sankcji kredytu darmowego?

Aby to sprawdzić należy dokonać weryfikacji umowy. W tym może pomóc Ci Votum Consumer Care!

TSUE: Banki muszą informować o tym, jak liczą RRSO

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w słowackiej sprawie dotyczącej obowiązku ujawniania metod obliczania RRSO. Jego skutki odczują także polscy kredytobiorcy, którzy zmagają się z brakiem transparentności w umowach kredytowych.

Kolejne pozwy sądowe w sprawie SKD trafią do sądów?

Polskie banki mogą wkrótce stanąć przed jeszcze większą falą pozwów ze strony klientów. Szacuje się, że nawet 90% umów kredytowych może zawierać błędy.

Pierwsze zabezpieczenie w sprawie SKD. Czy to początek zmian?

obacz, jak najnowsze orzeczenie Sądu Okręgowego w Warszawie może wpłynąć na przyszłość spraw dotyczących sankcji kredytu darmowego. Jakie konsekwencje niesie za sobą ten precedens?

Wzrost liczby pozwów w sprawie sankcji kredytu darmowego

W końcówce 2024 roku zanotowano kolejny znaczny wzrost liczby pozwów w sprawie sankcji kredytu darmowego. Poznaj szczegóły.

5 pytań o sankcję kredytu darmowego

W głowach kredytobiorców może pojawiać się wiele wątpliwości związanych z sankcją kredytu darmowego. Odpowiadamy na kilka podstawowych pytań.

Przełomowy wyrok TSUE o SKD dla milionów kredytobiorców w Polsce! Sprawa C-472/23

Zapadł przełomowy wyrok TSUE o SKD w sprawie C-472/23. Przekonaj się, co może oznaczać dla milionów kredytobiorców w Polsce.

Kontakt

Votum Consumer Care Sp. z o.o.

71 302 45 00

biuro@votum-cc.pl

ul. Wyścigowa 56i, 53-012 Wrocław

poniedziałek – piątek: 8.00 – 16.00

Bezpłatna analiza

Umów się na bezpłatną analizę. Sprawdzenie przez nas umowy kredytowej nie zobowiązuje Cię do skorzystania z naszej oferty.

Klauzula informacyjna
1. Administrator danych osobowych: Votum Consumer Care sp. z o.o.
2. Cele przetwarzania: kontakt z Administratorem; przedstawienie oferty, korzystanie z plików cookies.
3. Przysługujące prawa: dostępu i sprostowania danych, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu, wycofania zgody w każdym czasie.
Pełna informacja w Polityce prywatności.